חוק לצמצום השימוש במזומן

התשע"ח - 2018 ("החוק")



במרץ 2018 אושר החוק לצמצום השימוש במזומן ("החוק") שמטרתו, בין היתר, לצמצם את תופעת הכלכלה השחורה בישראל, להיאבק בפשיעה ובהלבנת הון ולאפשר שימוש באמצעי תשלום מתקדמים ויעילים.

החוק נכנס לתוקפו החל מיום 01.01.2019, וכולל הגבלות על שימוש במזומן, כללים והגבלות שונים ביחס לתשלום בשיקים, וכן חובות שונות וביניהן חובת ביחס לתיעוד אמצעי תשלום. החוק חל על כל אדם, לרבות עוסק.

להלן יפורטו מספר מגבלות על התשלום במזומן החלות על עוסק / אדם (סעיף 2 לחוק):

  • לא ייתן עוסק ולא יקבל תשלום במזומן, בעבור עסקה במסגרת עסקו, אם מחיר העסקה הינו מעל הסכומים הקבועים בחוק.
  • בנוסף, לא יקבל אדם שאינו עוסק תשלום במזומן בעבור עסקה, אם מחיר העסקה עולה על הסכום הנקוב בחוק.

החל מיום 1 באוגוסט 2022 יעודכנו הסכומים הקבועים בחוק כך שבעסקאות עם עוסקים התקרה תעמוד על 6,000 ₪ (במקום 11,000 ש"ח) ובין אנשים פרטיים על 15,000 ₪ (במקום 50,000 ש"ח) למעט לעניין סכום שמשלם אדם שאינו עוסק בעד רכישת כלי רכב, שייוותר 50,000 ₪;

יוער כי קיימות הגבלות נוספות בנושא.

  • יצויין שאין לבצע פיצול מלאכותי של עסקה למספר עסקאות במטרה להתחמק ממגבלת הוראות החוק, וביצוע פעולה שכזו מהווה מרמה שבגינה מוטל עונש כקבוע בחוק.

 

תנאים שבהם אין לפרוע שק


להלן תפורט מגבלה עיקרית על התשלום בשיקים החלות על עוסק / אדם (סעיף 4 לחוק):

  • לא יסב שיק ולא יקבל נסב שיק מוסב, בלי ששמו ומספר זהותו של המסב נקובים בשיק.

ענישה בגין מעבר על החוק – בגין הפרת הקבוע בחוק נקבעו סנקציות מנהליות ואף פליליות.

כך לדוגמא – הענישה לעוסקים הינה עיצום כספי הנקבע לפי סכום ההפרה (העבירה על החוק.) והענישה לאדם פרטי הינה קנס מנהלי הנקבע לפי סכום ההפרה (העבירה על החוק).

כמו כן בגין העושה מעשה מרמה בהתאם לחוק צפוי לעונש מאסר.

הענישה מפורטת בחוק לרבות ענישה בגין הפרה חוזרת.

מעיון בחוק נראה שהרגולטור מבין את חשיבות השימוש בשיקים כאמצעי תשלום חלופי למזומן ולכן המגבלה העיקרית בחוק על שימוש בשיקים הינה בקשר להיסב השיק, כדי לא לאפשר שימוש בשיק כמזומן.

מובהר כי האמור לעיל נכון ליום 19.7.2022 ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי. יש לעיין בחוק להבנת מלוא התמונה והכרת הנושאים המפורטים לעיל.

 



אי.אר.אן ישראל בע"מ. מ"ר: 54418אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

היי דברו איתי בוואצאפ